אופניים חשמליים מול סגווי

דף הבית >> אופניים חשמליים מול סגווי
בתחום התחבורה האישית יש כל הזמן טרנדים חדשים ופיתוחים חדשים שנועדו להקל על חיינו, להקל את עומסי התנועה הקשים בערים ולהיות מהפכה תחבורתית של ממש. מבין כל אלו ומבין הפתרונות הקיימים והסטנדרטיים (קטנועים, רכבים חשמליים במבנה רגיל, עיצובים חדשים וכן הלאה) בולטות שתי אפשרויות בעלות קווי דמיון רבים אך גם שוני רב מאוד – אלו האופניים החשמליים המהווים כיום את הטרנד הלוהט בשוק התחבורה האישית והעירונית בישראל וכלי הסגווי החדשני. שני כלים אלו מיישמים יתרונות דומים ותפיסה דומה בחלקים גדולים של מהותם, זאת לצד השוני הרב שקיים בין המוצרים. לכן חשוב לתת את הדעת על ההבדלים והדמיון ולבצע השוואה של אופניים חשמליים מול סגווי, כאשר כיום האופניים החשמליים מנצחים במובנים רבים ש לתחבורה אישית במרחב העירוני.
 
מכשירי הסגווי (Segway) היו אמורים להיות מהפכה של ממש, מיזם שהושקעו בו סכומי עתק והיזם, הממציא דין קיימן, צפה שהכלי המהפכני הזה ישנה את פני העולם כולו. בפועל זה לא קרה ומכירות הסגווי מעולם לא המריאו לגבהים שצפו מראש. מדובר על כלי דו גלגלי מתקדם ומהפכני ללא ספק, הנסיעה היא בעמידה והשליטה בכלי היא רק באמצעות הטיית הגוף לזוויות שונות. להבדיל, אופניים חשמליים מיישמים חלקים דומים של התפיסה התחבורתית של הסגווי, אך במודל פשוט וזמין יותר – שלדת אופניים בסיסית ומנוע חשמלי לצד ההנעה בדוושות. השימוש באופניים החשמליים פשוט יותר, אינו דורש אימון מיוחד והן נוחות יותר לתנועה במרחב עירוני צפוף כמו של ירושלים למשל.
 
הגדרות החוק
 
גם הסגווי וגם הפיתרון הכללי של אופניים חשמליים מוגדרים בחוק ובתקנות משרד התחבורה. לסגווי מותר לנוע רק על המדרכה או על כביש עירוני רק כאשר אין מדרכה מסודרת, מהירות הנסיעה המותרת בסגווי היא 13 קמ"ש ועל הרוכב להיות לפחות בגיל 16. אין צורך ברישיון נהיגה או בתהליכי רישוי של הכלי. לגבי אופניים חשמליים, ההספק המרבי של המנוע הוא עד 250 ואט, מהירות הנסיעה המרבית  היא 25 קמ"ש, גיל הרכיבה המינימלי עומד על 14. באופניים חשמליים אין צורך ברישיון או ברישוי, אך יש חובה לחבוש קסדה וכל יתר התקנות זהות לאופניים רגילים. כך שהאופניים החשמליים נגישים יותר מבחינת כמות אנשים ומאפשרות גמישות תחבורתית רבה יותר.
 
התאמה למשתמש
 
באופן כללי, גם סגווי וגם אופניים חשמליים מתאימים כמעט לכל אחד, מקטן ועד גדול, זאת משום שאין צורך בכושר או מאמץ גופני משמעותי על מנת להפעיל את הכלים. בסגווי אין כל פעילות פיזית של המשתמש למעט הטיית הגוף לצורך שליטה בכלי, אך זה דורש מיומנות והבנת עיקרון הפעולה שהוא כה שונה מכל דבר אחר בשוק. באופניים חשמליים נדרש סיבוב של הדוושות בחלק מהזמן על מנת לתת טווח נסיעה גדול יותר ו/או לתמוך במנוע החשמלי בעת מאמץ, יש מערכת הילוכים אמינה והרכיבה נוחה לכל מי שיודע לרכוב על אופניים. התפעול של הסגווי עשוי להיות קשה למי שאינו מורגל בשינויים בחלק מהמקרים. מבחינת אופניים חשמליים, חייבים כמובן לדעת לרכוב על אופניים ולאזן כלי דו גלגלי בתצורת אופניים, אך הנסיעה פשוטה ונגישה יותר באופן כללי.
 
בטיחות
 
למרות המראה ה"מוזר" והזקוף שלו, הסגווי נחשב כלי בטיחותי בגלל המבנה שלו - מרכז כובד נמוך - והטכנולוגיות שהוא מיישם. אופניים חשמליים הם בטיחותיים מאוד וברמה של אופניים רגילים בגלל מהירות נסיעה שאינה גבוהה מאוד. במידה מסוימת האופניים יציבות ובטוחות יותר כי זהו כלי שכולנו מכירים מילדות, הסגווי עשוי להיות לרועץ במצבי חירום או מצבי בלימה פתאומיים למשל לעומת הסביבה המוכרת של האופניים.
 
מחירים
 
מעבר למהפכנות הבסיסית של הסגווי ככלי תחבורה (עמידה, הנעה בעזרת הטיית הגוף, שימוש בחיישנים מתקדמים העיצוב וכן הלאה) אחד מהמחסומים המרכזיים בדרכו של הסגווי להפוך לכלי תחבורה נפוץ בערי העולם היה מחירו. בישראל הדגם הבסיסי של הסגווי עולה כ-33,000 ₪ וזהו ללא ספק מחיר גבוה. לשם השוואה – והרי לצורך השוואת אופניים חשמליים מול סגווי התכנסנו – מחירי אופניים חשמליים בישראל נעים מכ-4,700 ₪ לדגמים ומותגים בסיסיים דרך רמת הביניים של 7,000-8,000 ₪ לדגמים מתקדמים ומותגים מובילים יותר ועד רמת מחיר עליונה של כ-13,000 ₪.
 
כך שמבחינת מחיר האופניים החשמליים מנצחים בנוק אאוט וגם במובנים אחרים של נוחות, בטיחות, נגישות וסביבת הנסיעה עצמה האופניים החשמליים הם אפשרות עדיפה לטיול מרתק ומרהיב בירושלים.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים